Geplaatst op 20 november 2013 om 12:02

app-makenAfgelopen week kreeg ik van één van mijn eerste stagiaires de vraag: “Waar moet je allemaal rekening mee houden bij het maken van een app voor de Apple AppStore?”. Zij doet een internationale opleiding communicatie en media en moet “theoretisch” een app maken. Natuurlijk wil ik hier graag haar vraag beantwoorden.

Ik geef toe dat ik de vraag niet heel erg makkelijk vind en ik er echt wel even over na moest denken wat ik zou schrijven. De ervaring die ik in de afgelopen maanden heb opgedaan met het bouwen van mijn eigen apps hebben wel bewezen dat het ook erg afhangt van wat voor soort app je gaat maken en voor welke doelgroep.

Een eenvoudige app is natuurlijk in alle opzichten gemakkelijker dan een grotere app. Welke functionaliteiten komen er in voor en zijn deze vanzelfsprekend of moeten ze worden toegelicht.

Werk je met een app in tabellen structuur dan heb je met andere zaken te maken dan wanneer je het hele scherm gebruikt en je eigen knoppen, menu en andere zaken erop plaatst.

Op dit moment is ons grootste project voor kinderen van 4-6 jaar. Deze groep kan nog niet of begint net met lezen. Dit betekent dat onze app grotendeels bestaat uit gesproken instructies en reacties op de interactie van het kind.

Ondanks de vele verschillen heb ik een soort stappenplan samengesteld die voor elke app gevolgd kan worden.

1. Het idee
Het eerste wat je nodig hebt is natuurlijk een idee. Het is wel belangrijk dat je ook meteen denkt aan wat de meerwaarde van je idee is voor je doelgroep. Welk probleem lost het op of waar kan het bij helpen of zorgt het voor een fijn gevoel/ontspanning.

2. Schetsen
Het eerste wat ik doe is grove schetsen maken van wat ik in mijn hoofd heb. In grove lijnen aangeven wat ik wil en hoe dat er ongeveer uit moet zien.

3. Onderzoek doen
Hoe leuk, goed en nieuw je idee ook lijkt bijna niets is nog nooit gedaan met meer dan 1 miljoen apps in de verschillende app stores. Kijk of “jouw app” al bestaat. Dit betekent natuurlijk niet dat je niet een soortgelijke app zou kunnen ontwikkelen. Kijk naar de sterke punten van die app en wat kun je er nog aan verbeteren om jouw app nog beter te maken. Je kunt andere apps ook gebruiken om inspiratie op te doen voor de navigatiestructuur, design en gebruikersvriendelijkheid.

4. Een wireframe and storyboard
wireframe iphone appMaak een wireframe (mockup) van je app voor de layout en gebruik een storyboard om de navigatie uit te werken. Wanneer je in een team werkt is dit essentieel zodat iedereen op de hoogte is hoe het er uit moet komen te zien en wat de bedoeling is van de verschillende schermen.

5. Bepaal wat je nodig hebt
Maak een lijst van de onderdelen die je nodig hebt om je app te maken. Voorbeelden hiervan kunnen zijn:
– Ingesproken tekst (audio)
– video’s
– afbeeldingen
– tekst digitaal

6. Test het prototype
Je kunt het prototype al gebruiken om te testen. Hoe verder je komt in de ontwikkeling hoe lastiger het is om wijzigingen aan te brengen. Dit kan natuurlijk altijd, maar zal dan steeds meer tijd en geld kosten. Dus tijdig testen is een pré.

Het prototype testen kan op verschillende manieren. Je kunt met de getekende of uitgeprinte wireframes en storyboard naar mensen gaan en vragen er feedback op te geven. Er zijn ook tools beschikbaar die je een eenvoudige klikbare testapp laten maken waarmee je kan testen.

7. Het ontwerp
Nu het prototype is getest kan het ontwerpen beginnen. Met de feedback kan al rekening gehouden worden in het definitieve ontwerp.

8. De code
Nu is het tijd voor de techneut om het ontwerp om te zetten in een werkbare app en alle functionaliteit in te bouwen.

Wanneer er veel “achter de schermen” technieken worden gebruikt, zou de programmeur in een eerder stadium al met deze voorbereidingen kunnen beginnen, omdat die niet afhankelijk zijn van de layout. Voorbeelden hiervan zijn:
– De database connectie tot stand brengen
– Login activiteiten
– internet verbinding tot stand brengen
– offline en/of online opslaan mogelijk maken

9. Testen en nog eens testen
Ja alweer testen, zorg voor een goede testronde waarin de eerste ongemakken en onduidelijkheden uit de app gehaald kunnen worden.

10. De app indienen bij de AppStore
Eindelijk is het zover, dien de app in bij de App Store!

Gefeliciteerd, je app is klaar!

Vergeet niet een goed marketingplan te maken om te zorgen dat bekend is dat jouw app bestaat.

Heb jij een goed idee of wil je zelf een app uitbrengen in de appStore, laat je reactie achter onder dit blog.

Heb je vragen?
Stel ze gerust en je krijgt persoonlijk antwoord.

Veel plezier en ik hoor graag van je!