Geplaatst op 4 juni 2013 om 12:05

FlippedClassroom7stappen.exportStudenten groeien op in een andere tijd dan toen wij zo oud waren. Enkele jaren geleden bestond een mobiel nog amper en tegenwoordig heeft bijna elk huishouden een computer, tablet of smartphone. Nee nog niet iedereen heeft de nieuwste techniek, maar het aantal huishoudens waar nog helemaal geen computer of laptop aanwezig is, is nihil. In een eerder artikel Flipping the Classroom, wat is het eigenlijk? heb ik uitgelegd wat ‘Flipping the Classroom’ is en wat de voor- en nadelen zijn. In dit artikel geef ik je 7 stappen om de ‘Flipped Classroom’ toe te passen in je klas.

[edit] Er wordt in de reacties terecht opgemerkt dat dit stappenplan op de techniek gericht is. Dit stappenplan is een richtlijn als je met video aan de slag wilt met je lessen. [/edit]

Stap 1: Welke technologie ga je gebruiken?

Het belangrijkste bij het kiezen van de technologie is dat het iets is waar je makkelijk mee overweg kan. Wanneer je de technologie niet beheerst, dan kan het hele proces frustratie opwekken. Kies een technologie die of gemakkelijk onder de knie te krijgen is of die je al gebruikt.

Dit gezegd hebbende, maak het niet moeilijker dan het is. Als je nog nooit een video gemaakt hebt, dan kan dit overkomen als iets wat veel tijd en vaardigheden vergt. Onthoud dat je geen filmregisseur bent en dat je video niet in de bioscoop getoond hoeft te worden. Met andere woorden: gebruik een eenvoudige camera, een mobiele telefoon voldoet meestal prima. De film bewerken (editen) kan veel tijd in gaan zitten en heb je programmatuur en vaardigheden voor nodig. Zorg dat je de video in 1 keer opneemt zodat er niet bewerkt hoeft te worden. Als je je tijdens een live les verspreekt, dan is dit toch ook geen probleem, je corrigeert het terplekke en legt het nog eens uit. Zie je video ook op deze manier.

Wil je een iets geavanceerder video maken die bijvoorbeeld je scherm kan opnemen. Dan kun je bijvoorbeeld Camtasia (betaald programma) gebruiken, waarmee je iets voor kan doen op het scherm of een presentatie kan tonen, hierbij kan je uitleg geven. Je zou de video kunnen starten en eindigen met jezelf in beeld zodat het persoonlijke deel aanwezig blijft en de student je daadwerkelijk in beeld ziet.

Wil je voorbeelden zien van video’s? Zoek dan eens op ‘flipping the classroom’ of ‘flipped classroom’ op YouTube

Stap 2: Welke video service ga je gebruiken om de video’s te plaatsen?

Er zijn tal van video services beschikbaar. Ze hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. De belangrijkste redenen waar je rekening mee moet houden met je keuze zijn:

  • Welke service is het makkelijkst te benaderen voor de studenten thuis?
  • Welke service zorgt ervoor dat de video op alle mogelijke apparatuur te bekijken is. (Tablet, smartphone, laptop, computer)
  • Wil ik de video’s openbaar of privé plaatsen?

Waarom ik YouTube aanraad is dat je YouTube op elk gewenst apparaat kunt bekijken. De student heeft letterlijk geen excuus om de video niet te kunnen kijken. Ze kunnen niet klagen over technische problemen. Het voordeel hiervan is dat de leerling in de bus of trein op weg naar huis al tijd heeft om een video te bekijken, hierdoor is de smartphone/tablet nu ons wapen tegen studenten die altijd excuses zoeken.

Stap 3: Maak je video’s!

Dan is nu de tijd aangebroken om daadwerkelijk de video’s te gaan maken. Stel voor jezelf eisen aan de duur van de video’s en de hoeveelheid die een student in één keer zou moeten bekijken. Mijn advies is om de video’s niet langer te maken dan 5 minuten vanwege de concentratieboog en niet meer dan 3 video’s als ‘huiswerk’ op te geven. Dit betekent dat de student ± 15 minuten video moet bekijken voor de volgende les. Hoe krijg ik mijn lesstof in 3x 5 minuten hoor ik je denken. De ervaring leert dat de lesstof die in de klas behandeld dient te worden in ± 15 minuten behandeld zou kunnen worden, wanneer de docent dit achter elkaar zou kunnen doen zonder de afleidingen die er zijn in het klaslokaal. Je moet rekening houden met de orde in de klas, eventuele langzame schrijvers (die kunnen nu gewoon op pauze klikken).

Quote van een professor:”Mijn 40 minuten colleges zijn nu zo’n 10 minuten lang!”

Nog een tip: Wees zoveel mogelijk jezelf, maak een grapje, ben op je gemak als je aan het filmen bent. Dit houd de student geïnteresseerd en ze zien je nog steeds als hun docent, ondanks dat je nu digitaal voor ze staat.

Stap 4: Leg de verantwoordelijkheid voor het kijken van de video’s bij de student!

Een veel voorkomende vraag is: Hoe controleer je nu of de student het ‘huiswerk’ heeft gedaan? Er zijn verschillende manieren om dit te doen, kies de methode die het beste bij je past:

  • Laat de student schematische notities maken aan de hand van een raamwerk
  • Een quiz maken bij de video
  • Een afbeelding, woord of zin verbergen in de video en hiernaar vragen de eerstvolgende les

Deze methoden zijn geen van alle waterdicht, maar geven wel een aardig inzicht. Daarbij geeft het de ouders en leidinggevende een indruk over de betrokkenheid van de student(en).

Het legt de verantwoordelijkheid bij de student. Omdat de student zelf verantwoordelijk is de stof te bekijken en beheersen worden ze veel onafhankelijker in het leren, wat enorm belangrijk is in deze steeds veranderde wereld. Er zijn veel verborgen voordelen aan dit systeem.

Stap 5: Wat heb je nog meer nodig!

De video’s zijn gemaakt en je hebt wellicht in stap 4. een methode gekozen om het ‘huiswerk’ van de student te kunnen controleren. Heb je bijvoorbeeld gekozen voor een quiz, dan zal deze gemaakt moeten worden. Hiervoor kun je de redactionele kalender gebruiken die ik bespreek in de volgende stap.

Dan zijn er nog de opdrachten (het oude huiswerk) dat nu gedaan wordt in de klas. Zijn deze materialen reeds klaar of moeten deze wellicht nog gemaakt of aangepast worden.

TIP!: Werk zoveel mogelijk met bestaand materiaal, dat zorgt dat vooral in het begin de extra tijd die het kost beperkt blijft.

Stap 6: Houd vol!

Misschien wel de belangrijkste stap. Als je eenmaal begonnen bent met de ‘Flipped Classroom’ is het belangrijkste om het vol te houden en de studenten, ouders, collega’s en leidinggevenden mee te nemen in dit nieuwe systeem. Het kost tijd en energie in het begin om de video’s te maken. Sommige docenten sluiten zich een dag op in een lokaal en nemen achter elkaar alle video’s op. Andere doen het liever op een zondagmiddag. Het maakt niet uit hoe je het doet en waar als het voor jou maar werkt. Wil je niet alle video’s in één keer maken maak dan een schema. (zie redactionele kalender hieronder).

Natuurlijk kun je altijd terug naar de oude manier van lesgeven. Echter de ‘Flipped Classroom’ heeft het meeste effect op de langere termijn.

Video’s moeten in het begin gemaakt worden, maar kunnen soms jaren gebruikt worden. In het begin zal er wellicht weerstand zijn, maar als iedereen eraan gewend is, zal er veel minder stress zijn bij zowel de docent als de student.

In het kader van een ander onderwerp (bloggen) heb ik eens een blog geschreven over de redactionele kalender. Bij het maken van de video’s is het een goed idee om een schema te maken, het principe van de redactionele kalender kan hierbij helpen. Dit kan zowel voor het maken als het bekijken goed werken.

Stap 7: Terugblikken op stressvrij lesgeven

Als laatste is het natuurlijk goed om na een bepaalde periode terug te blikken op de resultaten. Er kan op verschillende gebieden gekeken worden naar de resultaten:

  • Wat heeft de ‘Flipped Classroom’ met de student gedaan?
  • Wat heeft de ‘Flipped Classroom’ met de groep gedaan?
  • Wat heeft de ‘Flipped Classroom’ met de betrokkenheid van ouders, collega’s, leidinggevende, etcetera gedaan?
  • Wat heeft de ‘Flipped Classroom’ met de docent gedaan?

En dan is het natuurlijk belangrijk om te kijken op welk gebied kan er nog verbeterd worden. Ik raad aan om ± elk half jaar een korte evaluatie te houden en de punten waar goede resultaten worden geboekt en de gebieden voor verbetering in kaart te brengen, zodat het systeem in beweging blijft en steeds verbeterd kan worden.

Uiteindelijk zal dit leiden tot een stressvrije les voor docent en student.

 

Vind je dit artikel interessant?
Deel het met je vrienden, collega’s en anderen!

Wil je reageren of je eigen ervaring delen?
Zet je reactie onder dit artikel!