Geplaatst op 12 maart 2013 om 11:59

Social Media in het MBOIk struin regelmatig het internet af naar leuke, mooie en handige ideeën om Social Media te gebruiken in de les. Er is steeds meer te vinden en er wordt gelukkig volop ontwikkeld en gedeeld om de docent, leerling en student op weg te helpen naar Mediawijsheid. De meeste voorbeelden die ik tegenkom zijn voor het basis onderwijs of voor het voortgezet onderwijs. Voor het Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO) is het een stuk lastiger om ideeën te vinden.

Daarom wil ik in dit blog aandacht schenken aan les ideeën voor het MBO. Van vijf veel gebruikte platformen geef ik hieronder voorbeelden. Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken. Het is zelfs beter om te kiezen. Bekijk welke ideeën je aanspreken en ga daar mee aan de slag. Sommige ideeën kunnen ook op een ander platform worden gebruikt. Maak keuzes die bij je passen en die makkelijk toe te passen zijn binnen de mogelijkheden van jouw les.

Facebook:

  • Klas projecten verweven met Facebook door bijvoorbeeld:
    • boekverslagen te delen
    • enquete te houden met de klas
    • werk van studenten te promoten
  • Verbeter de communicatie door studenten de leraar of andere studenten een bericht te kunnen sturen met een vraag. Bijvoorbeeld via een besloten groep.
  • Maak een Facebook pagina aan voor je klas, waar evenementen kunnen worden aangemaakt, notities worden geplaatst en waar studenten kunnen worden herinnerd aan een einddatum voor een project, werkstuk of opdracht.
  • Wordt een nieuws bron door regelmatig updates te plaatsen over een specifiek onderwerp en blijf zelf op de hoogte van interessante updates.
  • Gebruik Facebook apps en groepen om leren en studeren makkelijker en leuker te maken.

Twitter:

  • Plaats aanvullende materialen zoals links naar artikelen en video’s.
  • Volg #hashtags en opkomende evenementen door een feed/stream op te zetten die de hele klas kan monitoren
  • Volg andere docenten en studenten om op de hoogte te blijven van nieuwe onderwijs trends, ideeën en om elkaar te steunen.
  • Maak een account voor je klas zodat er tweets verzonden kunnen worden over opdrachten, evenementen en klasse news. Indien gewenst maak je dit account besloten.
  • Verbind andere klassen, docenten en ouders om de communicatie te verbeteren en verbeter hiermee meteen de betrokkenheid.

Pinterest:

  • Werk samen aan ideeën op een bord en laat andere studenten, docenten, ook van andere scholen, relevante pins plaatsen.
  • Zoek bijvoorbeeld op Pinterest voor inspirerende tips, hoe organiseer en decoreer ik mijn klaslokaal
  • Zoek, vind, pin en organiseer: afbeeldingen, projecten, video’s, verhalen enzovoort om komende lessen en projecten te kunnen plannen.
  • Sta toe dat studenten Pinterest gebruiken voor presentaties en projecten. Laat studenten een board opzetten om hun afstudeer project(en) te promoten, gebruik dit om te beoordelen of als aanvulling op de beoordeling.
  • Gebruik gezamenlijke borden voor groepsprojecten en om te brainstormen, zo kunnen meerdere gebruikers alle informatie vinden op één plek.

YouTube:

  • Zoek naar video’s over onderwerpen die je kan gebruiken in de les om de les interessanter te maken.
  • Neem je lessen op en plaats deze op YouTube, zodat studenten deze later wanneer het hen uitkomt nog kunnen bekijken.
  • Maak je video geavanceerder door er bijvoorbeeld quizes, annotaties aan toe te voegen.
  • Leer studenten hoe ze een video kunnen maken en aanpassen door ze films te laten maken en uploaden naar een klassen kanaal op YouTube.
  • Beheer georganiseerde afspeellijsten, zodat de studenten snel en makkelijk alle video’s over een bepaald onderwerp kunnen vinden.

Blog (WordPress):

  • Maak een blog voor de klas, zodat studenten bij kunnen blijven over opdrachten, informatie, projecten enzovoort.
  • Publiceer werk van studenten op het blog of laat studenten hun eigen blog opzetten als hun online portfolio.
  • Stimuleer studenten om wekelijks op het klassen blog te schrijven om hun eigen stem te ontwikkelen en de schrijf vaardigheden te verbeteren.
  • Plaats dagelijks of wekelijks het huiswerk op het blog, zodat studenten die er niet waren bij blijven.
  • Plaats discussies op het blog; geef studenten een paar dagen om hun reflectie te schrijven en reageer.