Marketing instrument: gebruik Bloggen?

Bloggen gebruiken als Marketing Instrument?

Wanneer je bezig bent met marketing en je verdiept in de marketing instrumenten, kom je al gauw bij Social Media uit. Social Media bestaat uit zoveel verschillende platformen en technieken, dat het nog een hele klus is om daarin de weg te vinden.

Een techniek, zoals bijvoorbeeld bloggen, is een heel krachtig marketing instrument. Bloggen kan met behulp van andere Social Media (bijv. Facebook, Pinterest, Twitter, etc.) enorm versterkt worden.

Bloggen op zich kent alweer zoveel subtechnieken, die in orde moeten zijn om het succesvol in te zetten. In dit artikel wil ik je meenemen in de wereld van het bloggen.

Wat is Bloggen?

Sommige mensen denken dat bloggen een veredeld dagboek is. Niet dat een blog geen dagboek kan zijn, maar niet alle blogs zijn dagboeken. Ik heb het hier over het blog inzetten als marketing instrument.

Een blog als marketing instrument is een verzameling van jouw kennis en ervaring delen met anderen. Wanneer je regelmatig schrijft en dit op een website/blog plaatst, heet dit een blog.

Een blog heeft velen vormen, die ook vaak gecombineerd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Stappenplannen
  • Een beschrijving van een proces
  • Cursussen
  • Opsomming van verschillende software en/of hardware die je gebruikt in je werk of hobby.
  • Je persoonlijke verhaal in jouw vakgebied
Lees ook:  Apps optimaal toepassen voor kinderen!
Waarom is Bloggen belangrijk?

Bloggen is een hele goede manier om te laten zien wat je kan en weet. Schrijven over jouw vakgebied geeft mensen die jou nog niet kennen de gelegenheid om te kijken of jij degene bent waar ze terecht kunnen met hun vragen. Je schrijfstijl geeft ook een idee wie jij bent als persoon en of de prospect (potentiële klant) zich aangesproken voelt tot jou. Hierdoor trek je klanten aan die op gevoel voor je kiezen.

Bloggen zie ik als het gesprek wat je in je winkel met een potentiële klant zou hebben!

Als je regelmatig blogt (dit hoeft niet vaak te zijn, maar wel in dezelfde frequentie) geeft dit op verschillende manieren meer zichtbaarheid voor jou, jouw bedrijf en website/blog.

Beantwoord vragen van klanten in je blog, dat helpt ook andere potentiële klanten

Hoe wordt mijn blog gevonden?

Door een regelmatige aanvulling op je site of blog wordt deze door zowel zoekmachines als bezoekers sneller en meer bezocht.
Als je deelknoppen hebt staan onder elk blog-artikel, wordt jouw blog niet alleen zichtbaar via jouw site of de zoekmachine, maar ook via andere kanalen zoals Facebook, LinkedIn, Pinterest en Twitter.

Plaats stukjes uit je blog, zoals quotes en vraag en antwoord op Social Media om jou doelgroep te prikkelen je blog te lezen!

Begin je te denken dat bloggen wellicht toch iets is voor jou en/of je bedrijf. Dan komen er vast een heleboel andere vragen boven.

Lees ook:  HELP, ik kan niet kiezen?

Eén van die vragen die vaak volgt op de vraag:

Zou ik moeten bloggen?

is… “Ik kan niet schrijven / bloggen, en nu?

Worstel jij al een tijdje met de vraag of bloggen iets voor je is of zou je wel willen bloggen? Laat het me weten in de reacties hieronder!

About Saskia

Ik hou van creëren, verrassen en bemoedigen!

Ik ben een doe-het-zelver en autodidact. Ik maak mijn eigen verzorgingsproducten en schoonmaakproducten. Ik kweek verschillende vruchten, kruiden en bloemen die ik ook weer gebruik in mijn producten.

Door middel van mijn blog probeer ik de "juf" in mij een plaatsje te geven. Lesgeven heb ik altijd super leuk gevonden en op deze manier kan ik delen wat ik uit heb gezocht en leer.

Ik maak illustraties en vind het geweldig om van iets "gewoons" (tekst of vorm) iets speciaals te maken dat mij en/of anderen raakt, ontroert of kracht bij kan zetten.

Mijn inspiratie haal ik uit verschillende dingen.

Mijn geloof, mijn gevoel en emoties, de natuur en vooral in het verwerken van dingen die op mijn pad komen.

Mijn passie is dat ik anderen mag raken met mijn kunst en dat dit hen kan helpen om gelukkiger te zijn en vooral helpt om nare momenten in het leven beter aan te kunnen.

2 Responses to “Marketing instrument: gebruik Bloggen?”