
Wanneer je bezig bent met marketing en je verdiept in de marketing instrumenten, kom je al gauw bij Social Media uit. Social Media bestaat uit zoveel verschillende platformen en technieken, dat het nog een hele klus is om daarin de weg te vinden.
Een techniek, zoals bijvoorbeeld bloggen, is een heel krachtig marketing instrument. Bloggen kan met behulp van andere Social Media (bijv. Facebook, Pinterest, Twitter, etc.) enorm versterkt worden.
Bloggen op zich kent alweer zoveel subtechnieken, die in orde moeten zijn om het succesvol in te zetten. In dit artikel wil ik je meenemen in de wereld van het bloggen.
Wat is Bloggen?
Sommige mensen denken dat bloggen een veredeld dagboek is. Niet dat een blog geen dagboek kan zijn, maar niet alle blogs zijn dagboeken. Ik heb het hier over het blog inzetten als marketing instrument.
Een blog als marketing instrument is een verzameling van jouw kennis en ervaring delen met anderen. Wanneer je regelmatig schrijft en dit op een website/blog plaatst, heet dit een blog.
Een blog heeft velen vormen, die ook vaak gecombineerd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan:
- Stappenplannen
- Een beschrijving van een proces
- Cursussen
- Opsomming van verschillende software en/of hardware die je gebruikt in je werk of hobby.
- Je persoonlijke verhaal in jouw vakgebied
Waarom is Bloggen belangrijk?
Bloggen is een hele goede manier om te laten zien wat je kan en weet. Schrijven over jouw vakgebied geeft mensen die jou nog niet kennen de gelegenheid om te kijken of jij degene bent waar ze terecht kunnen met hun vragen. Je schrijfstijl geeft ook een idee wie jij bent als persoon en of de prospect (potentiële klant) zich aangesproken voelt tot jou. Hierdoor trek je klanten aan die op gevoel voor je kiezen.
Bloggen zie ik als het gesprek wat je in je winkel met een potentiële klant zou hebben!
Als je regelmatig blogt (dit hoeft niet vaak te zijn, maar wel in dezelfde frequentie) geeft dit op verschillende manieren meer zichtbaarheid voor jou, jouw bedrijf en website/blog.
Beantwoord vragen van klanten in je blog, dat helpt ook andere potentiële klanten
Hoe wordt mijn blog gevonden?
Door een regelmatige aanvulling op je site of blog wordt deze door zowel zoekmachines als bezoekers sneller en meer bezocht.
Als je deelknoppen hebt staan onder elk blog-artikel, wordt jouw blog niet alleen zichtbaar via jouw site of de zoekmachine, maar ook via andere kanalen zoals Facebook, LinkedIn, Pinterest en Twitter.
Plaats stukjes uit je blog, zoals quotes en vraag en antwoord op Social Media om jou doelgroep te prikkelen je blog te lezen!
Begin je te denken dat bloggen wellicht toch iets is voor jou en/of je bedrijf. Dan komen er vast een heleboel andere vragen boven.
Eén van die vragen die vaak volgt op de vraag:
Zou ik moeten bloggen?
is… “Ik kan niet schrijven / bloggen, en nu?“
Worstel jij al een tijdje met de vraag of bloggen iets voor je is of zou je wel willen bloggen? Laat het me weten in de reacties hieronder!
2 reacties op “Marketing instrument: gebruik Bloggen?”
[…] zich eerst afgevraagd waarom ze dit zouden moeten doen en wat de meerwaarde ervan is, in ‘Bloggen gebruiken als marketing instrument?‘ leg ik uit waarom bloggen voor jouw bedrijf een goed idee is. Hoewel het blog geschreven is […]
[…] Vorige week heb ik een blog geschreven wat Bloggen is en waarom en hoe je dit kunt gebruiken als Marketing instrument?: “Bloggen gebruiken als marketing instrument?” […]