Digitaal portfolio: Dé erkenning voor een student?

Digitaal PortfolioIn het blog ‘Jouw school heeft een Social Media Strategie, toch?‘ heb ik aangegeven dat het me opvalt dat Social Media nog weinig wordt gebruikt voor het positief benaderen van de mogelijkheden. Bijvoorbeeld het presenteren van je vaardigheden op het internet in een digitaal portfolio.


Wat is een digitaal portfolio?

Een digitaal portfolio is een verzameling van alle materialen en gegevens die een student heeft verzameld tijdens zijn studie en loopbaan. De student is zelf verantwoordelijk voor het beheer van het digitaal portfolio.

Vaak wordt er wel offline aan een portfolio gewerkt vooral bij creatieve vakken, maar het is in deze tijd net zo belangrijk om een digitaal portfolio te hebben. In het bovengenoemd blog in de alinea ‘Het gebruik door jongeren’ heb ik door middel van twee voorbeelden de gevolgen van het wel en niet goed gebruiken van Social Media uitgelegd. In dat voorbeeld maak ik gebruik van een student die een stageplek of baan zoekt en een sollicitatie stuurt aan het desbetreffende bedrijf.

Lees ook:  Links v.s Likes

Wanneer Social Media niet goed wordt gebruikt kan dit schadelijk zijn voor de reputatie van een student. Wanneer dit op de juiste wijze wordt gebruikt kan dit de reputatie in het voordeel van de student helpen en de kans op een stage of baan verhogen.

Bij het voorbeeld van goed gebruik van Social Media zou een digitaal portfolio een mooie aanvulling zijn geweest. Door dit op de juiste wijze te presenteren kan dit een goede weerspiegeling geven voor het bedrijf wat ze van jou kunnen verwachten. Hierdoor wordt de kans op een positieve reactie groter.

Typen portfolios

Proces georiënteerd

Een proces georiënteerd portfolio vertelt een verhaal over de groei van de student. Het proces van leren en creëren wordt gedocumenteerd door concepten, reflecties en de uitdagingen van een proces vast te leggen. Misschien zijn ze ingedeeld op vaardigheden of op onderwerp, er is een eerste concept, een concept met feedback en de definitieve versie.

Lees ook:  Flipping the Classroom, wat is het eigenlijk?

Bijvoorbeeld
Wanneer er een geschreven opdracht is:
De student maakt een eerste opzet, er volgt een reflectie met feedback van de docent en dan wordt de definitieve versie geschreven. De student kan aantekeningen maken in het hele traject van de verbeteringen en aangeven waarom de ene versie beter is dan de andere. Hiermee kan de student aantonen dat zijn leergang is verbeterd.

Product georiënteerd

Een product georiënteerd portfolio is een verzameling van het werk van de student, wat deze als zijn beste werk waardeert. Hierbij is de kwaliteit en hoeveelheid van bewezen vaardigheden belangrijker dan het proces dat hiervoor nodig was. Meestal komt het er op neer dat de student aan het einde alle projecten verzamelt en kiest welke de hoogste kwaliteit representeren en in het portfolio zullen komen.

Werk jij aan een digitaal portfolio met je studenten?
Laat je reactie of ervaringen hieronder dan achter!

Vind je dit een interessant blog?
Deel je het dan met je netwerk!

About Saskia

Ik hou van creëren, verrassen en bemoedigen!

Ik ben een doe-het-zelver en autodidact. Ik maak mijn eigen verzorgingsproducten en schoonmaakproducten. Ik kweek verschillende vruchten, kruiden en bloemen die ik ook weer gebruik in mijn producten.

Door middel van mijn blog probeer ik de "juf" in mij een plaatsje te geven. Lesgeven heb ik altijd super leuk gevonden en op deze manier kan ik delen wat ik uit heb gezocht en leer.

Ik maak illustraties en vind het geweldig om van iets "gewoons" (tekst of vorm) iets speciaals te maken dat mij en/of anderen raakt, ontroert of kracht bij kan zetten.

Mijn inspiratie haal ik uit verschillende dingen.

Mijn geloof, mijn gevoel en emoties, de natuur en vooral in het verwerken van dingen die op mijn pad komen.

Mijn passie is dat ik anderen mag raken met mijn kunst en dat dit hen kan helpen om gelukkiger te zijn en vooral helpt om nare momenten in het leven beter aan te kunnen.

2 Responses to “Digitaal portfolio: Dé erkenning voor een student?”

  1. Hoi Saskia,

    In samenwerking me de de J.H. Snijdersschool en RKBS De Bras hebben wij Bordfolio ontwikkeld. Het is voor een deel proces georiënteerd: Leerlingen kunnen beschrijven wat ze geleerd hebben en leerkrachten kunnen opmerkingen plaatsen. Het werk is te koppelen aan leerlijnen zodat leerlingen en leerkrachten kunnen zien waar ze actief in zijn.

    Daarnaast is er een product georiënteerd deel. Leerlingen kunnen werk waar ze trots op zijn delen met de groep en school. Andere leerlingen kunnen dit werk weer liken.

    Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.