Portfolio in de klas: waarom digitaal en hoe?

Portfolio in de klas: waarom digitaal en hoe?Waarom een digitaal portfolio?

Een digitaal portfolio helpt de student om op internet eenvoudig zijn vaardigheden en de bewijzen ervan te presenteren. Wanneer een bedrijf naar aanleiding van een sollicitatie voor een stageplek of baan de student opzoekt in een zoekmachine heeft de student met een digitaal portfolio een voorsprong.

Het bedrijf is hierdoor in staat van te voren te bepalen of de bewijzen van vaardigheden aansluiten bij het bedrijf. Ook kan uit het digitaal portfolio andere eigenschappen van de student worden opgemerkt. Hoe is de verzorging van het portfolio, welke schrijfstijl wordt toegepast, ziet het er visueel aantrekkelijk uit, enzovoort. Hoe het digitaal portfolio overkomt kan al voor of tegen je werken.

Geen of een slecht digitaal portfolio kan dus tegen je werken, terwijl een goed digitaal portfolio enorm kan helpen voor je opleiding en carrière.

Voordelen van een digitaal portfolio

Zoals aangegeven in de vorige alinea is een ander voordeel van een digitaal portfolio de meetbaarheid van de vaardigheden van een student online. Even de student opzoeken in een zoekmachine; en het bedrijf heeft een goed beeld van de vaardigheden van de student met gerelateerde voorbeelden en beoordelingen.

Voordelen van een digitaal portfolio:

    • Het geeft inzicht in wat de student leert tijdens zijn studie. Voor zowel zichzelf als ouders, docenten, bedrijven;

    • Het geeft inzicht in reeds behaalde vaardigheden;

    • Het geeft de student de gelegenheid om regelmatig feedback en discussies te voeren met de docent;

    • Het geeft de student de gelegenheid om zijn eigen werk te beoordelen en te verbeteren;

    • Het geeft de docent inzicht in de voortgang en waar nog extra aandacht aan besteed moet worden;

    • Het geeft de student de gelegenheid om meer betrokken te zijn met elkaar, door te delen;

    • Het geeft de gelegenheid om buiten de schoolmuren te delen en te vergelijken met andere scholen;

    • Het geeft de student de gelegenheid vaardigheden en vormen van intelligentie aan te tonen die niet aan bod komen via de traditionele tests;

  • Het geeft de student de gelegenheid om vertrouwd te raken met technische aspecten als importeren van een afbeelding, maken van screenshots, gebruiken van een foto- of videocamera en converteren van bestanden.

Lees ook:  Durf te vragen: Samenwerken loont!
Waar bestaat een digitaal portfolio uit?

Een digitaal portfolio is bedoeld om de vaardigheden van de student zichtbaar te maken. De docent beoordeelt de voortgang van de student naar aanleiding van zijn digitale portfolio.

Daarom zou een digitaal portfolio de volgende onderdelen moeten bevatten:

    • Voorbeelden van prestaties behaald door de student;

    • Bewijzen van het behalen van bepaalde doelstellingen;

    • Voorbeelden die persoonlijke groei en leergang ontwikkeling laten zien;

    • De content zou een overvloed van vaardigheden en vakbekwaamheid moeten aantonen;

    • Er zouden duidelijke criteria aanwezig moeten zijn om de inhoud te kunnen beoordelen;

  • Er zou een duidelijke inhoudsopgave in moeten zitten die duidelijk maakt wat het effect en de waarde is van elke vaardigheid, doelstelling, presentatie en leergang ontwikkeling.

Tips om een digitaal portfolio te maken met je studenten

Deze tips zijn handig om in je achterhoofd te houden bij het maken van een digitaal portfolio met je studenten:

    • Leg eerst aan de studenten uit wat een digitaal portfolio is en waarom het belangrijk is om dit te hebben. Leg de student uit dat het schrijven in een digitaal portfolio anders is dan het schrijven van bijvoorbeeld een blog, artikel of wiki;

    • Stel duidelijke doelen voor het maken van een digitaal portfolio;

    • Probeer een duidelijke definitie neer te zetten betreft de selectie van de inhoud;

    • Stimuleer studenten om breed en creatief (out of the box) te denken over de soorten van bewijs die gebruikt kunnen worden om hun vaardigheden, denken, leergang, presentaties, persoonlijke groei, interesses en vakbekwaamheid aan te tonen;

    • Probeer opdrachten te bedenken die de student stimuleren om verschillende soorten media te gebruiken, bijvoorbeeld: tekst, presentaties, video’s, afbeeldingen en websites.

    • Overweeg om voorbeelden te gebruiken van effectieve reflecties en geef de student mogelijkheden om het schrijven van reflecties te oefenen;

    • Werk samen met de studenten aan de technische vaardigheden voor het maken van het digitale portfolio. Laat de studenten bijvoorbeeld zien hoe ze een template selecteren, aanpassen en hoe ze tekst, links, video, presentaties enzovoorts kunnen toevoegen;

  • Stimuleer studenten om hun creativiteit te laten zien en geef ze de vrijheid om het digitaal portfolio te ‘versieren’ en personaliseren met foto’s, illustraties, muziek en ‘eigen’ origineel werk.

Lees ook:  Gratis Mediawijze les voor het VO!

In het volgende blog “Hulpmiddelen digitaal portfolio: Meerdere hulpmiddelen uitgelicht!” vertel ik meer over de hulpmiddelen en apps die beschikbaar zijn om een digitaal portfolio te maken. Ook vertel ik hoe je diverse Social Media kan gebruiken om te zorgen dat dit ook daadwerkelijk zichtbaar is als een bedrijf je zoekt in een zoekmachine.

Vond je dit blog interessant en kan je niet wachten tot volgende week?
Deel het dan met je collega’s en vrienden!

Heb je vragen of wil je reageren?
Dat kan onder dit blog!

About Saskia

Ik hou van creëren, verrassen en bemoedigen!

Ik ben een doe-het-zelver en autodidact. Ik maak mijn eigen verzorgingsproducten en schoonmaakproducten. Ik kweek verschillende vruchten, kruiden en bloemen die ik ook weer gebruik in mijn producten.

Door middel van mijn blog probeer ik de "juf" in mij een plaatsje te geven. Lesgeven heb ik altijd super leuk gevonden en op deze manier kan ik delen wat ik uit heb gezocht en leer.

Ik maak illustraties en vind het geweldig om van iets "gewoons" (tekst of vorm) iets speciaals te maken dat mij en/of anderen raakt, ontroert of kracht bij kan zetten.

Mijn inspiratie haal ik uit verschillende dingen.

Mijn geloof, mijn gevoel en emoties, de natuur en vooral in het verwerken van dingen die op mijn pad komen.

Mijn passie is dat ik anderen mag raken met mijn kunst en dat dit hen kan helpen om gelukkiger te zijn en vooral helpt om nare momenten in het leven beter aan te kunnen.

2 Responses to “Portfolio in de klas: waarom digitaal en hoe?”