Disclaimer: This website contains affiliate links I will receive a little commission if you buy through my links, to no extra cost to you. Thank you in advance to help me take care of my family

Hoe maak ik gebruik van een redactionele kalender met Google Agenda?

Heb jij wel eens het gevoel dat je niet meer weet wanneer je nu wat moet plaatsen en waar? Heb jij een systeem voor je uitgaande berichtenstroom zoals jouw Blog, Facebook, Pinterest, Twitter, etc.? Of verzuip jij net als vele anderen in de waan van elke dag?

In dit artikel wil ik je laten zien hoe een redactionele kalender kan helpen orde aan te brengen in de chaos.

Sinds een aantal maanden weet ik dat ik ADD heb en dit verklaart o.a. waarom ik moeite heb met structuur aanbrengen en plannen van zaken zoals je uitgaande berichten, maar ook jouw inkomende berichten.

Ik heb al eens eerder artikelen geschreven over functies of programma’s die kunnen helpen zoals Lijsten in Facebook, Hootsuite, Tweetdeck, etc. Dit zijn op zich staande hulpmiddelen die ik gebruik en dan nog vind ik het moeilijk om het met regelmaat uit te voeren.

Met een redactionele kalender kun je een overzicht maken van al jouw uitgaande berichtenstroom, hierdoor heb je alles bij elkaar en is het een stuk overzichtelijker. In dit artikel zal ik laten zien hoe ik Google Agenda gebruik voor het maken van mijn redactionele kalender.

Waarom ik Google Agenda gebruik?

Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden en ben je niet verplicht om met Google Agenda te werken. Hier de redenen waarom ik kies voor Google Agenda (GA):

  • Je kunt jouw GA op elke computer/tablet/smartphone benaderen waar internet op zit.
  • Je kunt de GA zowel openbaar als privé delen met teamleden of de hele wereld.
  • Je kunt meerdere GA aanmaken in één account.
  • Je kunt makkelijk GA samenvoegen, weergeven of verbergen wanneer je maar wilt.
  • Je kunt elke agenda een aparte kleur geven.
  • Je kunt in één agenda ook verschillende kleuren geven aan de agendapunten.
  • Je kunt veel informatie toevoegen aan je agendapunt.
  • Je kunt bijlagen (foto’s, documenten) toevoegen aan een agendapunt. zie video!
  • Je kunt makkelijk agendapunten verplaatsen.
  • Je kunt herhalingen instellen voor agendapunten.
  • Je kunt taken koppelen aan je agenda.
  • Als je al een Googleaccount hebt (gmail, Google+), dan zit de functie er al in en hoef je die alleen maar te gaan gebruiken.
  • Het is GRATIS
Lees ook:  Social Media Experts - ECHT of "FAKE"?

Aan de slag!

In 8 stappen je redactionele kalender in gebruik nemen.

Als je nog geen Googleaccount hebt, maak deze dan nu aan.


1. Maak een nieuwe/aparte agenda aan.

Allereerst hebben we een “schone” agenda nodig, naast degene die je eventueel al hebt. Ik gebruik graag meerdere agenda’s voor verschillende onderdelen. Wanneer je bijvoorbeeld een blog hebt en je schrijft ook voor andere blogs als gastblogger, dan wil je die wellicht gescheiden houden.

Je bepaald zelf wat je het prettigst vind werken, je kunt altijd een agenda toevoegen als het toch te onoverzichtelijk wordt of agenda’s later samenvoegen.


2. Bepaal hoe vaak je wilt plaatsen.

Er zijn veel verschillende meningen over hoe vaak je zou moeten plaatsen. Ik test dit regelmatig en soms moet ik ook mijn mening bijstellen.

Het is belangrijker om in dezelfde frequentie te plaatsen, dan heel vaak te plaatsen (dit is ook nog steeds mijn grootste uitdaging). Dus als je bang bent dat je het te druk hebt en het niet volhoudt, begin dan in een frequentie die zeker lukt en bouw het later uit als het je makkelijker en sneller afgaat.


3. Maak een globale indeling van je onderwerpen.

Maak een lijst met de onderwerpen waarover je berichten wilt plaatsen. Dit kunnen berichten zijn waar je zelf iets over wilt schrijven of berichten van anderen die je wilt delen.

Enkele tips hoe je die kunt vinden.

  • Google alerts geeft alle resultaten over de onderwerpen die jij interessant vindt of over jouw vakgebied
  • Vragen van klanten, relaties, etc.
  • Onderwerpen waar jij onderzoek naar hebt gedaan, delen.
  • Als je aantekeningen maakt van jouw ideeën op jouw mobiel of een notitieblokje, neem die eens door.
  • Open een document in jouw favoriete programma en begin gewoon alles wat in je opkomt op te schrijven in korte woorden of zinnen. Zet eventueel een timer op 10 of 30 minuten bijvoorbeeld en ga daarna pas schrappen wat je niets vindt.
Als je via bovenstaande tips of je eigen methode een verzameling hebt gemaakt van onderwerpen. Ga je daaronder 5-10 specifiekere subonderwerpen maken.


4. Plaats de informatie in de agenda.

Lees ook:  Portfolio in de klas: waarom digitaal en hoe?

Nu gaan we de lijst die je hebt gemaakt in de agenda zetten.

Ik gebruik als voorbeeld een blogger die elke week berichten gaat plaatsen. Op dinsdag een geschreven blog en op vrijdag een videoblog.

5. Gebruik de beschrijving optimaal.

In de beschrijving kun je alle details of ideeën kwijt, zodat je precies weet wat je wilde plaatsen.

6. Maak gebruik van de bijlage functie.

Voeg bijlagen toe aan jouw ingeplande bericht, bijvoorbeeld een blog wat je al hebt geschreven of een lijst met Twitterberichten die je gaat plaatsen de komende week.

7. Voeg taken toe aan je agenda.

Als we het voorbeeld van een blogschrijver blijven gebruiken, dan heeft het plaatsen van een blog een aantal handelingen die gedaan moeten worden voordat het geplaatst kan worden.

Hiervoor zijn taken erg handig. Zet alle handelingen die je voor die tijd moet doen in jouw takenlijst zodat je die af kan vinken.

8. Reserveer tijd om de berichten te maken.

Niet alle onderdelen zullen op het moment dat je jouw redactionele kalender maakt of bijwerkt af zijn. Plan tijd in om de blogs, berichten, updates, etc. te schrijven/maken.

Als je het prettig vindt kun je ook beginnen met eerst de tijd inplannen voor het maken van de content en dan n.a.v. het aantal gemaakte berichten/blogs bepalen hoe vaak je updates kunt plaatsen.

Heb je iets aan dit artikel gehad, deel het dan met je vrienden en relaties!
Heb je nog vragen stel ze dan gerust onder dit artikel.

About Saskia

I help people to feel better through my Illustrations! 😉

I love to create, inspire, surprise and encourage! I create illustrations and patterns and think it’s awesome that I can move or touch people with my creations.

I get my inspiration from my faith, my feelings and emotions, nature and from the experiences in life.

It is my passion to touch other people with my art and positive attitude to help them (to help others) to feel better, happier and more confident to handle what life is giving us. Good or Bad!

Love Saskia

One Response to “Hoe maak ik gebruik van een redactionele kalender met Google Agenda?”