Disclaimer: This website contains affiliate links I will receive a little commission if you buy through my links, to no extra cost to you. Thank you in advance to help me take care of my family

Hoe beïnvloedt Social Media het imago van een school?

beinvloed-SoMe-imago-school.exportSocial Media is de laatste jaren steeds meer gegroeid. Wie of wat voor bedrijf, instelling of school is er nou niet te vinden op het internet? Als een school zelf nog geen pagina heeft op bijvoorbeeld Facebook, zijn er misschien allang al Facebook pagina’s te vinden over deze school, gemaakt door leerlingen en/of leraren.

Social Media is voor vele leerlingen een gebruikelijke uitlaatklep voor hun emoties en meningen. Heb je je rijbewijs gehaald? Ben je jarig? Zenuwachtig voor een examen? Veel huiswerk? Noem het maar op,  de leerlingen delen alles met hun vrienden via Social Media. Zowel positieve, als negatieve berichten worden dagelijks geplaatst.

Leerlingen moeten 5 dagen per week verplicht naar school. Je kunt je misschien voorstellen dat ze daar niet altijd, iedere dag, zin in hebben.  Die ene vervelende leraar, het vervelende huiswerk dat ze meekrijgen, de lastige toets, die vervelende regeltjes.

Dit zijn allerlei negatieve punten, die ze graag delen. Het is zo gemakkelijk om negatief te praten. Positiviteit is er natuurlijk ook, maar dat zal minder gauw worden gedeeld. Het is dan “gewoon goed.” Kijk maar eens op Twitter via #school wat een negativiteit je tegenkomt.

Lees ook:  Een Gravatar in het MBO een must?

– Ik haat muziek echt heel erg, dus ben echt heel blij met een 6,3 :d #school
– Sommigen noemen het “school” ik noem het “saai” #school
– Pff sommige medestudenten kunnen echt maar dan ook echt niks#school
– Ze mogen van mij die verwarming wel wat hoger zetten #school

Natuurlijk kan deze negativiteit invloed hebben op het imago van een school. Net zoals bijvoorbeeld jouw Facebook of LinkedIn pagina invloed kan hebben op een sollicitatiegesprek. Voordat een bedrijf je aanneemt, nemen ze soms eerst een kijkje op het internet. Hier kunnen ze al heel gauw een indruk krijgen van wie je bent. Tegenwoordig werkt dit nou eenmaal zo en is het dus belangrijk dat iedereen zich goed presenteert. Ook voor scholen geldt dit. Ouders oriënteren zich steeds meer op het internet bij het kiezen van een school.

Niet alleen de negatieve berichten beïnvloedt het imago, maar ook het bestaan van al die verschillende Facebook pagina’s die er over een school te vinden zijn. Wanneer mensen de school opzoeken via Facebook zijn er zoveel opties, dat het onduidelijk is welke pagina de officiële pagina van de school is. Dit komt al gauw onprofessioneel over. Alle leerlingen of klassen die een aparte pagina hebben, of leraren een pagina maken.

Lees ook:  Whatsapp lanceert massaberichten!

Al deze invloeden kom je op iedere school wel tegen als je er niets aan doet.

Je kunt hier ook wat aan doen! Stel een Social Media beleid op!

Meer over dit onderwerp vind je in ons volgende blog:
” Facebookpagina’s met jouw naam, wat nú?!” 

 

About Liona Appelman

Liona is 4e jaars student van de opleiding In & Outdoor Styling, een creatieve opleiding op het Clusius College in Hoorn. Liona wil graag Mediastylist worden en heeft dit blog geschreven als stageopdracht bij Saskia Beeldman.