Disclaimer: This website contains affiliate links I will receive a little commission if you buy through my links, to no extra cost to you. Thank you in advance to help me take care of my family

Jouw school heeft een Social Media Strategie, toch?

Jouw school heeft een Social Media strategie, toch?Social Media is een blijvertje, dat is nu wel duidelijk! Het aantal smartphones, tablets, zelfs beide groeit met een enorme snelheid. Wie heeft er niet minstens één in z’n huishouden?

En? wordt op jouw school ook al gewerkt met of aan een Social Media Strategie?

De getallen liegen er niet om en de voorspellingen zijn alweer achterhaald op het moment dat ze worden gedaan. In 2010 werd voorspeld dat in 2015 meer dan de helft een smartphone zou hebben, maar het is nu al zover en het is net 2013.

Als school kunnen we het niet langer negeren. Het gezegde: “Geen beleid is ook beleid, namelijk wanbeleid!”, is hier wel toepasselijk. Ik heb er een hekel aan om te zeggen, je moet er iets mee. Dit zal ik dan ook niet gauw doen. Wel merk ik dat we het stadium hebben bereikt waarin je wel kan spreken van “moeten”.

Wat zijn de nadelen als we er niets mee doen en het (proberen) te negeren:

  • Er is vrijheid om te pesten via de Social Media kanalen en het is voor de school bijna onmogelijk hier iets mee te doen zonder zelf aanwezig te zijn op de betreffende kanalen.
  • Bij de keuze van een school zal de aanwezigheid van een Social Media beleid dat er wel of niet is steeds meer een rol gaan spelen voor potentiële ouders/verzorgers en leerlingen/studenten.
  • Hoe vernieuwend en innovatief kan een school zijn als ze niet meegaan in de “Nieuwe” Media?
  • Wat doen we met leerlingen die in de les te pas en onpas hun smartphone pakken. (Maar meneer/mevrouw dit is mijn agenda!)
  • Hoe ga je leerlingen/studenten, maar ook eigen personeel onderwijzen in de “Nieuwe” Media wanneer de school er zelf niets mee doet?

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van redenen waarom het niet slim is om er niets mee te doen. Deze kunnen we natuurlijk ook opschrijven als redenen om het juist wel te doen. Pesten is makkelijker dan ooit met alle nieuwe mogelijkheden op de Social Media kanalen. Leerlingen/studenten hier zo jong mogelijk in opvoeden is een taak van ouders/verzorgers en de school samen. Met een Social Media Strategie kun je hier het juiste beleid op zetten.


Misvatting
Een grote misvatting die ik steeds tegenkom is dat mensen denken dat de jeugd van tegenwoordig ermee opgroeit en niet beter weet. Hierdoor leeft het idee dat zij dit ook allemaal snappen en even doen. Helaas is dit maar gedeeltelijk waar. Ja, jongeren kun zich een leven zonder smartphone, Facebook, Twitter en noem maar op misschien niet voorstellen en ja, ze zijn misschien sneller in het ontdekken hoe de techniek werkt. Hetgeen jongeren net zo min weten als wij en door schade en schande moeten leren, is hoe je ermee omgaat en dan bedoel ik niet de technische aspecten.

  • Wat kan en mag wel?
  • Wat wordt wel of niet geaccepteerd?
  • Hoe werken normen en waarden op internet?
Lees ook:  Hoe herkenbaar ben jij op Twitter?

Het gebruik door jongeren
En dan hebben we nog de manier van gebruiken. Sommigen zetten alles online, ik zal geen voorbeelden noemen :-), vervolgens wordt er niet gekeken of is men niet bekend met wat zichtbaar is voor wie. Hieronder twee praktijkvoorbeelden die het nadeel (onbewust gebruik) en voordeel (bewust gebruik) van bijvoorbeeld Facebook weergeven:

Praktijk voorbeeld (nadeel)
Op een feest worden foto’s gemaakt en deze worden meteen op Facebook geplaatst, iedereen tagt meteen de bekende gezichten en de meeste hebben hun profiel helemaal open staan voor iedereen.

Eén van de feestgangers stuurt na het weekend een sollicitatiebrief naar een bedrijf voor een stageplek. Het desbetreffende bedrijf gaat even googlen op de naam van de leerling/student en ziet de foto’s op Facebook met de commentaren eronder. De persoon vraagt zich af of hij een “feestbeest” in zijn bedrijf wil en of deze leerling/student wel serieus is?

Het vooroordeel is ontstaan! in het nadeel van de leerling en deze leerling zal moeite hebben om deze stageplek te bemachtigen. Wellicht niet eens door een foto die hij/zij zelf heeft geplaatst.


Praktijk voorbeeld (voordeel)
De desbetreffende leerling/student van het voorbeeld hierboven heeft mediawijsheid lessen gehad op school en heeft geleerd een goed afgeschermd profiel op te stellen. De foto van het feestje is alleen zichtbaar voor haar/zijn beste vrienden.

Na het feest heeft deze leerling/student zich even verdiept in het bedrijf waar hij/zij wil solliciteren en plaatst (bijvoorbeeld) op zijn profiel dat hij/zij de website van het bedrijf aan het bekijken is voor het schrijven van een goede sollicitatiebrief. Einde van de dag post deze leerling/student dat de brief klaar is en op de brievenbus/mail is gegaan. Hij/zij plaatst erbij dat hij/zij benieuwd is en deze stage graag wil en misschien nog waarom. Deze updates zet deze leerling/student bewust op openbaar, dit mag iedereen zien.

Lees ook:  App Review: Kiddie!

Hetzelfde gebeurt, er wordt gegoogled op de leerling/student. Dit keer ziet deze persoon niet de foto’s van het feest, maar wel de updates van het onderzoek naar zijn bedrijf, het schrijven van de brief, dat deze is verzonden en dat de leerling erg graag deze stage wil.

Het vooroordeel is nu ook ontstaan! Alleen deze leerling/student hoeft waarschijnlijk veel minder moeite te doen om aangenomen te worden. De redenen zullen dan van andere aard zijn waar de leerling/student waarschijnlijk toch geen invloed op had gehad.

Gemiste kans
Vooral het voorbeeld waarmee de leerling/student het voordeel naar zijn hand heeft gezet op een natuurlijke manier komt nog erg weinig voor. Dit valt te vergelijken met wat we vroeger, een goed woordje voor iemand doen, noemden. Wanneer iemand een leerling/student kende en zei dat dit een serieus hardwerkende leerling/student is, dan ontstond er ook een vooroordeel in positieve zin. Daar liggen nu verborgen krachten binnen de Social Media zonder dat je iemand hoeft te kennen, die een goed woordje voor je doet.

Wat niet werkt is hard gaan verkondigen hoe goed je bent. Dit kunnen dan beter anderen doen door middel van aanbevelingen bijvoorbeeld. Laten zien dat je echt geïnteresseerd bent en er zin in hebt doet al wonderen.

Laat jij als school deze gemiste kans liggen of wordt er gewerkt aan een Social Media Strategie? Zowel in het beleid van de school, als in de lessen voor docenten, leerlingen en studenten.

Heb je geen idee hoe je een Social Media Strategie invoegt in je huidige beleid, dan help ik je graag! Neem contact op voor een gesprek.

In de komende periode zal ik nog meer artikelen plaatsen die helpen met het toepassen binnen jouw school.

Volg mijn blog via Twitter en Facebook (een vind-ik-leuk waardeer ik erg 😉 )

Vind je dit een goed artikel? Deel het dan met anderen.
Heb je vragen of wil je iets toevoegen aan dit artikel? Laat dan een reactie achter!

About Saskia

I help people to feel better through my Illustrations! 😉

I love to create, inspire, surprise and encourage! I create illustrations and patterns and think it’s awesome that I can move or touch people with my creations.

I get my inspiration from my faith, my feelings and emotions, nature and from the experiences in life.

It is my passion to touch other people with my art and positive attitude to help them (to help others) to feel better, happier and more confident to handle what life is giving us. Good or Bad!

Love Saskia